AFacebooktényleg50 milliárd dollártér
AFacebooktavalyavilágélére állt:vezérigazgatójátaTimeaz évemberénekválasztotta, a kezdetiidőkrőlszóló filmjeOscar-díjatnyert,és a befektetők szerintaz év végére50 milliárd dollárosértékeléstért el.Merretovább.
Hogymegértsüka Facebookhisztériáját,hallgassukmeg, mit mond a rapperbőllettmilliárdosbefektető,50 Cent.Vagyhármat.Mertnehéz ennyi felhasználótszerezni,ésmegkelltanítaniőket,hogyanhasználjákaz oldalt'.És valóban,bárazúttörőénekes megragadta a lényeget,hogya Facebook elérte akritikusfelhasználói tömeget,ennél többettett. Megmutatta,mirőlisszólazoldal,és miért érdemesmindennap,sőt,mindenórában visszatérni rá.
A Facebookhatása
Ez utóbbi nemkönnyű,és ez az,aholsokmáspróbálkozás, köztüka MySpace és az iWiWkudarcotvallott.Abarátokmegjelöléseésaprofilokhozvaló hozzáférésegyideiggyilkosfunkciókvoltak,deennél több kellahhoz, hogyafelhasználókvisszatérjenek. Sok hálózatgyorsanmegnőésteljesenkimerül,dea Facebooknem mutatja ennekjeleit. A legtöbb felhasználógyakranellenőrziazoldalt,éssokanközülükfolyamatosan bevannakjelentkezve.Azoldaláltalánosfelépítése,valamintamegvalósítottésmegtervezettfunkciókmind ugyanazta célt szolgálják:„rajtunkkeresztül látnia világot”.
Ez a filozófiavezérelteafelhasználókhírfolyamátaz elmúlt két évben. Az eredetilegstátuszoldalmáraa Facebookfőfelületévé vált, aholnemcsakaztláthatjuk,hogymitcsinálnakaz ismerőseink,hanemaz általuk megosztotttartalmakisnagyonfontosak. A trükkaz,hogyfolyamatosanszűrni kell a hírfolyamot,hogyazalgoritmusaposztokfrissessége és népszerűsége alapján számolja kiarelevanciát.
A Facebooksikereazonban a versenytársakelképesztőhozzánem értésénekisköszönhető.Szakértők többszöris rámutattak,hogySean Parkerfején találta aszöget.AFriendster és a MySpacezseniálisanelhibázottprojektek voltak. Azelőbbikomolytechnikaiproblémáktólszenvedett,azösszeomlóadatbázisoktólkezdveahosszúoldalletöltésekig,ésavezetőségsemmitsemtettaproblémákorvoslására,ígyaMySpacehiánypótlópiacotteremtett. Parker akövetkezőket mondta aMySpace-ről:„AFacebooknakesélyesemvolt.Nemkellettvolnanyernie;aFacebookcsakazértnyert,merta MySpaceévekigtartó,megdöbbentőeninkompetens vezetésemiatt”.
Ésvalójábana Facebook titka nem ajókódban vagy ajódizájnbanrejlik,hanemegyszerűenabban, hogyjobbanmegvalósítottáka közösségihálózatifunkciókat,mintelődeik. Folyamatosanalkalmazkodnakaváltozófelhasználóiigényekhez,ésa„tick-box” hisztéria utánaz emberekajátékokkalésatartalommegosztássalvoltakelfoglalva. A Facebook következő lépése,azÜzenetek,amelyújfunkciókkalbővítia szolgáltatást,pedigegyújabb ok arra,hogynemondjunklea közösségi oldalfelületéről.
AcomScoreméréseiszerint a közösségitömegekaz online displayhirdetéseknegyedétszolgálják kiaz Egyesült Államokban.2010harmadiknegyedévébena Facebook részesedése 23%volt,több mintkétszereseaz ezüstérmes Yahoo 11%-ánakésnyolcszorosa a Google 2,3%-ának. A Facebookhirdetésibevételeimégnemolyanmagasak, mint aversenytársaké,deahogya közösségioldalhirdetéskiszolgálóalgoritmusajavul,ésaz átkattintásiarányok növekednek,a hirdetésibevételekisnövekedni fognak.
Mégmindignem az új Google
2010-ben például a Google 28 milliárd dollárbevételttermelt,míga Facebook csak nemrég lépte át a2milliárd dollároshatárt. A bevételi struktúra azonban mármost isa Facebooknak kedvez,amiközéptávon fontos lehet. Míg a Google bevételeinektúlnyomótöbbségét a keresés adja,addiga Facebookbevételiforrásaidiverzifikáltabbak,beleértvea mikrotranzakciókat, aMicrosofttal kötött reklámszerződéseket,valamintanagy-éskishirdetéseket.
Ahirdetésistratégiamindkétvállalatnálazonos. Afelhasználóknyomonkövetésévelprofilokathoznaklétre,amelyeketaztáncélzotthirdetésekhezhasználnakfel.Akétvállalatkezdetbenellentétesmegközelítéstalkalmazottafelhasználóknyomonkövetése terén,demáranagyrésztközeledtekegymáshoz. A Google kezdetben csak akeresésikifejezéseketcélozta meg,dema márrengetegmásadatot istársítanituda bejelentkezett felhasználókhoz. A Facebookezzelszembena személyesadatokbólindul ki,ésonnankiindulvaa mármeglátogatottvagy„lájkolt”weboldalakból.olyan weboldalakat, amelyeket már meglátogattak vagy „kedveltek”.